
Aistiminen
Materiaalitajua aistimalla -tehtävä (opettajan ohje)
Tehtävän kesto n. 1 - 2 oppituntia
Tehtävän tavoitteena on käyttää viittä aistia (jos mahdollista ja turvallista) kehittämään materiaalitajua. Oppilaat aistivat eri materiaaleja pienryhmissä, kuvailevat niitä ja pohtivat miten niitä voisi käyttää.
Kohderyhmä (3-4 hengen ryhmissä)
Alakoululaiset, jos aistein haettua tietoa korostetaan. Tehtävä sopii hyvin myös yläkoululaisille, jos etsitään enemmän erilaisia käyttötarjoituksia eri materiaaleille.
Tarvittavat materiaalit ja välineet
- Eri materiaaleja, joita koulusta löytyy
- Laatikoita materiaaleille (1 per ryhmä)
- Kangasliinoja, joilla halukkaat oppilaat voivat sitoa silmänsä
- Lista materiaaleista ja kysymyksistä
Valmistelut
- Kerää materiaalit
- Tulosta tai kirjoita materiaalilistat ja kysymyksiä oppilaille.
- Videotykki päälle, jos tahdot näyttää tunnilla malliksi aistimisvideon. Video on myös oppilaan sivulla (ympäristössä oppilaalle), jos oppilaat tutustuvat siihen etukäteen.
Relevantit perusopetuksen tavoitteet
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen (POPS, 2014, s. 20-22)
Oppilaat hahmottavat itsensä oppijoina ja ovat vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.
Tieto voi rakentua intuitiivisesti tai omaan kokemukseen perustuen. Näitä havaintoja opitaan jakamaan.
L4 Monilukutaito (POPS, 2014, s. 20-22)
Monilukutaito perustuu laaja-alaiseen käsitykseen tekstistä. Tässä
tehtävässä kyse on materiaalien lukemisesta moniaistisesti, eli kehollisesta lukutaidosta.
Arviointi
Opettajan valitsemien tavoitteiden ja perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan.