Etsi materiaalit
Tehtävän kuvaus
Tehtävässä lähdetään lyhyelle tutkimusretkelle ja tarkastellaan lähiympäristöstä löytyviä materiaaleja ja niiden ominaisuuksia.
Tavoitteet
Oppilas tutustuu ympäristöönsä materiaalien kautta (L1, L4)
Oppilas osaa sanallistaa ympäristönsä materiaalin ominaisuuksia (L4)
Kesto
2 x 45min
Kohderyhmä
6-12 vuotta
Tarvittavat materiaalit ja välineet
- Tulosteet kysymyksistä ja kynät tai
- Älylaitteet jokaiselle osallistujalle/ parille (jos käytätte älylaitteita, oppilailla tulisi olla muistiinpano välineet tai kysymysten tulisi olla formaatissa, johon oppilaat voivat tehdä muistiinpanoja)
Valmistelut
Suunnittele tehtävään sopiva turvallinen retki, jonka varrelta löytyy mahdollisimman paljon erilaisia materiaaleja, luontoa ja rakennettua ympäristöä.
Tehtävä vaihe vaiheelta
- Kerro ryhmälle lyhyesti oppitunnin kulusta ja tehtävästä.
- Jaa oppilaille tulostetut kysymykset tai ohjaa heidät tämän tehtävän oppilaan sivuille.
- Ohjeista oppilaat tutkimaan ympäristöään retken aikana ja kirjaamaan ylös löytöjään.
Kysymykset
Kirjaa ylös mistä löysit kyseisen materiaalin ja mitä se oli. Voit halutessasi keksiä lisää etsittävää. Etsi jotain...
- Kovaa
- Pehmeää
- Kiiltävää
- Karheaa
- Vihreää
- Harmaata
- Ruskeaa
- Kylmää
- Lämmintä
- Kosteaa
- Tasaista
- Puusta rakennettua
- Metallista rakennettua
- Betonista rakennettua
Tehtävän purku
Keskustele oppilaiden kanssa heidän löydöksistään ja ympäristöstä jossa elämme. Voit herätellä keskustelua alla olevien kysymysten avulla:
Mitä kovaa, pehmeää, kiiltävää, karheaa jne. löysit?
Mikä oli mukavimman tuntuinen asia minkä löysit?
Mitä ympäristössämme pitäisi mielestäsi olla enemmän ja mitä vähemmän?
- Mitä ympäristöstä löytyviä materiaaleja voidaan käyttää käsitöissä?
- Millainen käsityötuote voitaisiin tehdä ympäristöstä löytyvistä materiaaleista?