Hiilijalanjälki
Tehtävän kuvaus
Tehtävässä tarkastellaan kuluttamista yksilön hiilijalanjäljen kautta. Tämän jälkeen oppilaat valmistavat käsityötuotteen ja laskevat tuotteen hiilijalanjäljen.
Tavoitteet
Oppilas arvioi omaa kulutustaan (L3, L7)
Oppilas tutustuu kuluttamisen vaikutuksiin ympäristössä (L7)
Oppilas tutustuu yleisimpien käsityössä käytettävien materiaalien ilmastovaikutuksiin (L7)
Kesto
Hiilijalanjäljen mittaaminen n. 1 oppitunti
Käsityötuotteen valmistus ja sen hiilijalanjäljen laskeminen 90min+
Kohderyhmä
+10 vuotta
Tarvittavat materiaalit ja välineet
- Näyttö videon esittämiseen
- Jos teette netistä löytyvän testin, jokainen osallistuja tarvitsee älylaitteen
Valmistelut
Suunnittele ryhmällesi sopiva käsityötuotteen valmistus
Tehtävä vaihe vaiheelta
- Kerro ryhmälle lyhyesti oppitunnin kulusta ja tehtävästä.
- Pyydä oppilaita laskemaan oma hiilijalanjälkensä valitsemasi menetelmän avulla:
- Missä seisot - dynamiikan avulla (Käytä tulostettavaa PDF-taulukkoa, mutta pisteiden laskun sijaan pyydä oppilaitta seisomaan aluksi rivissa ja ottamaan askeleita kulutuksensa mukaan)
- Avaa keskustelu kertomalla hiilijalanjäljestä. Voit herätellä keskustelua esimerkkien avulla.
- Google haku - 1 g Co2
- Banaani - 70 g Co2
- 1 m2 puuvillakangasta - 4,2 kg Co2
- 1 kg lautaa - 150 g Co2
- 1 kg vaneria - 700 g Co2
- 1 kg terästä - 3,8 kg Co2
- Uudet kengät - 11,5 kg Co2
- Uusi auto - 6000 kg Co2
- Nepalilainen vuodessa - 290 kg Co2
- Suomalainen vuodessa - 6900 kg Co2
- Lisää esimerkkejä: Berners-Lee, Mike. (2010). How bad are bananas? : The carbon footprint of everything. London :Profile.; https://clevercarbon.io/carbon-footprint-of-common-items/; https://www.worldometers.info/co2-emissions/co2-emissions-per-capita/; https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/technology/2013/T115.pdf; https://www.co2everything.com
- Katsokaa yhdessä video käsityötuotteen valmistuksesta syntyvistä päästöistä: https://www.youtube.com/watch?v=-chnofz-a94
- Pyydä oppilaita suunnittelemaan käsityötuote. Voit rajata tuotteen suunnittelua haluamallasi tavalla. Kerro, että oppilaiden tulee laskea valmistamansa tuotteen hiilijalanjälki.
Tehtävän purku
Voit keskustella oppilaiden kanssa valmiiden tuotteiden hiilijalanjäljistä ja verrata vaikutuksia muihin käyttöesineisiin ja tekoihin. Voit herätellä keskustelua alla olevien kysymysten avulla:
Vaikuttiko tieto materiaalien päästöistä valintoihin käsityötuotteen suunnittelussa?
Onko tuotteiden tai tekojen ilmastovaikutuksilla vaikutusta omaan kulutuskäyttäytymiseesi?
Mitä voisit tehdä vähentääksesi omaa hiilijalanjälkeäsi?
Mistä olisit valmis luopumaan?
Miten yhteiskunta voi vähentää hiilidioksidi päästöjä?
Ehdotuksia jatkotyöskentelyyn
Keksikää toimia koulun hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
Valmistakaa käsityötuote, jossa käytetään kierrätysmateriaaleja.
Korjatkaa tai ehostakaa tuotteita.