Oppilaalle ympäristön puolesta
Vaatetus-tehtäväkokonaisuudessa pääset pohtimaan omaa pukeutumistasi omien arvojesi, kulutustottumuksiesi sekä ekologisen ja eettisen kestävyyden näkökulmista.
Oppilas-aktivismi
Tehtävä: Kerätkää
pienryhmissä ideoita koulun ympäristöystävällisyyden parantamiseksi.
Suunnitelkaa miten jokin näistä ideoista voidaan toteuttaa.
Miten oppilaana voi vaikuttaa ympäristön puolesta? Nuoret aktivistit ottavat eri puolilla maailmaa rohkeasti aloitteen ympäristöongelmien korjaamisessa (voit katsoa videot).
Greta Thunbergin puhe: https://youtu.be/wpo33oLne-Y
Youth vs. Apocalypse: https://youtu.be/ImjdL25pUVE
Kysymyksiä
Voisiko käsityö auttaa jotenkin näiden suunnitelmien toteutuksessa?
Millaisia kierrätysmateriaaleja voisitte käyttää tai hyödyntää paremmin
koulussa?
Miten yhdessä koulukavereiden ja kouluväen kanssa voisitte
muuttaa koulua ympäristöystävällisemmäksi?
Miten koulu voi säästää materiaaleja?
Alkuperäisväestöjen erityinen tieto
Tehtävä: Katso videot ja vastaa kysymyksiin.
Alkuperäisväestöt ovat perinteisesti osanneet toimia ympäristöystävällisesti. Video Youtubessa: https://youtu.be/VoXbDhDEgdg
Erään kolttanaisen käsityöpäiväkirja on Minna Moshnikoffin saamelaisten kädentaitojen upea näyte videomuodossa:
Tästä Youtube-kanavalle: https://www.youtube.com/c/Er%C3%A4%C3%A4nkolttanaisenk%C3%A4sity%C3%B6p%C3%A4iv%C3%A4kirja/videos

Kysymyksiä
Miten
saamelainen Gunnel Heligfjell käyttää materiaaleja?
Millaista
materiaalitajua hän osoittaa?
Minkälainen on hänen näkemyksensä ympäristöstä?
Minkälainen on sinun luontosuhteesi?
Miten Minna Moshnikoff värjää kotona?
Mitä hän kunnostaa ja miksi?