Oppilaalle ympäristössä

Vaatetus-tehtäväkokonaisuudessa pääset pohtimaan omaa pukeutumistasi omien arvojesi, kulutustottumuksiesi sekä ekologisen ja eettisen kestävyyden näkökulmista.

Materiaalitajua aistimalla

Videossa kosketellaan käsin erilaisia materiaaleja ja vertaillaan niiden tuntua. Materiaalit ovat muun muassa erilaisia puulajeja, muoveja, metalleja, tekstiilejä ja lankoja.

Millä eri aisteilla (makuaisti, hajuaisti, näköaisti, kuuloaisti ja tuntoaisti) voisit tutkia tällaisia materiaaleja? Miten kuvailisit niitä aistittuasi niitä? Mitä tällaisista pienistä paloistakin voisi saada aikaiseksi?

Jos sinulle annettaisiin laatikollinen materiaaleja, joita sinun täytyisi tutkia sokkona, tunnistaisitkohan materiaalit helposti?

Avaa tehtävä tästä linkistä.

Katso video Youtubessa: https://youtu.be/ernNZ_6c0iA


Etsi materiaalit


Lyhyen tutkimusretken avulla oppilaat perehtyvät lähiympäristönsä materiaaleihin ja niiden ominaisuuksiin. Noin kahden oppitunnin mittaisessa tehtävässä oppilas tutustuu lähiympäristöönsä materiaalien avulla (L1, L4) ja lopulta oppilas osaa sanallistaa ympäristönsä materiaalien ominaisuuksia (L4).

Tämä sivusto toimii tietokoneella, tabletilla ja älypuhelimella. Currently only available in Finnish. Sivun tuottivat käsityönopettajaopiskelijat Susanna Lamminaho, Petra Lonkainen, Aino Partonen ja Pekka Österberg, 
Creative Commons lisenssi Attribution-ShareAlike tuottamallemme sisällölle, videoille ja kuville: 
CC BY-SA 4.0
Ole yhteydessä: kohtikestavaaelamantapaa gmailissa!
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita