Vaatetus-tehtäväkokonaisuus, opettaja
Oma vaatekulutus ja vaatteen korjaus/tuunausprojekti
(ympäristön puolesta)
Tehtävän kuvaus
Vaatetus-tehtäväkokonaisuudessa
oppilaat tutustuvat omaan pukeutumiseensa omien arvojen,
kulutustottumuksien ja sekä ekologisen, että eettisen kestävyyden
näkökulmista.
Voit halutessasi hakea lisää materiaalia esimerkiksi Eettisen kaupan puolesta ry:n materiaalipankista:
https://eetti.fi/materiaalit/oppimateriaalit/vaatteet/
Tässä osatehtävässä pohditaan omia vaatekulutuksen tottumuksia, vaatteiden huoltoa ja toteutetaan vaatteen tuunaus-/korjausprojekti.
Muut tehtäväkokonaisuuden osatehtävät ovat:
- T-paidan ekologinen reppu ja vaateteollisuuden eettisyys (ympäristöstä)
- Oma suhde vaatteisiin ja itseilmaisu pukeutumisessa (ympäristössä)
Tavoitteet
- Oppilas pohtii oman vaatekulutuksensa kestävyyttä (L3)
Oppilas oppii korjaamaan tai tuunaamaan vaatteen (L7)
Oppilas tutustuu vaateteollisuuden eettisiin ongelmiin (L6, L7)
Kesto
2 x 45 min teoriaosuudet ja
4-6 x 45 min korjaus-/tuunausprojekti
Kohderyhmä
7-9. lk
Tarvittavat materiaalit ja välineet
- Rikkinäisiä vaatteita, tilkkuja, neuloja, lankaa (ompelu-/ kirjontalankaa), saksia, kankaankuviointitarvikkeita
- Esimerkkejä erilaisista korjauksista (esim. parsittu villasukka, farkkujen paikkaus) ja tuunauksista (esim. koristekirjottu vaate).
- Älylaitteet dokumentointia varten.
Valmistelut
- Ennen tuntia, ohjeista oppilaita ottamaan mukaan rikkinäinen vaate korjausta varten tai käyttämättä/vähäiselle käytölle jäänyt vaate tuunausta varten. Projektiin sopii myös esimerkiksi liian ison vaatteen muokkaaminen itselle sopivaksi tai vaikkapa lahkeiden/hihojen lyhennys.
- Varaa tunnille rikkinäisiä vaatteita mikäli osa unohtaa tai ei löydä sopivaa vaatetta kotoa. Voit hyödyntää esim. Kierrätyskeskusta.
Tehtävä vaihe vaiheelta
- Kerro ryhmälle lyhyesti oppitunnin kulusta ja tehtävästä. Ohjeista kirjaamaan pohdinnat ylös valitsemallasi dokumentointityökalulla (esim. Google Classroom, Seesaw)
Oma vaatekulutus
Ohjeista oppilaita miettimään vaatekulutuksensa kestävyyttä seuraavien kysymysten avulla:
- Mistä olet tehnyt edellisen vaatehankintasi?
- Mikäli olet ostanut vaatteen uutena kaupasta, mene kaupan nettisivuille ja tutustu kaupan kestävyyteen. Onko nettisivuilla esitelty tuotantoa kestävyyden näkökulmasta? Miten? Onko tuotanto mielestäsi ekologisestti ja eettisesti kestävää? Perustele näkemyksesi.
- Mikäli olet ostanut vaatteen käytettynä tai olet saanut/lainannut sen, pohdi kestävyyttä tästä näkökulmasta. Miten ekologinen ja eettinen kestävyys näyttäytyy second hand -tuotteissa? Perustele näkemyksesi.
- Kuinka usein hankit vaatteita? Miten voisit vähentää omaa vaatekulutustasi?
Vaatehuolto
- Ohjeista oppilaita etsimään päällä olevasta vaatteesta materiaali- ja pesumerkinnät. Tutustukaa Marttojen hoito-ohjemerkkien selityksiin: https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/pyykki/hoito-ohjemerkit/
- Kootkaa esiintyneet merkit ja niiden selitykset yhteen esimerkiksi kartongille luokan seinälle.
- Miten materiaali/kuviointi vaikuttaa pesuohjeisiin?
- Mitkä seikat on tärkeää humioida vaatteita pestessä? Voitte koota yhteisen 5 kohdan musitilistan.
- Pohtikaa lopuksi miksi oikeanlainen vaatteiden pesu ja huolto on tärkeää kestävyyden näkökulmasta.
Oman vaatteen tuunaus-/korjausprojekti
- Tutustukaa yhdessä oppilaiden tuomiin korjausta/tuunausta tarvitseviin vaatteisiin ja ideoikaa yhdessä mitä niille voisi tehdä.
- Ohjeista oppilaita tutustumaan erilaiisiin korjaus-/tuunaustapoihin esimerkiksi Marttojen sivuilla: https://www.martat.fi/marttakoulu/kasityoohjeet/korjaus/
- Ohjeista oppilaita suunnittelemaan 3 tapaa toteuttaa korjaus/tuunaus, kokeilemaan niissä tarvittavia tekniikoita ja valitsemaan tavoista yhden lopulliseen työhön.
- Valmistakaa työt. Dokumentoikaa koko projekti: ideointi, suunnittelu, kokeilu ja valmis tuotos.
- Lopuksi keskustelkaa tehtävien herättämistä ajatuksista. Kootkaa yhteinen vinkkipankki, millä arjen pienillä teoilla jokainen voi vaikuttaa oman vaatekaapin kestävyyteen.
Miettikää mitä vaatteelle kannattaa tehdä kun se on tullut käyttöiän päähän (materiaali uusiokäyttöön, vaate kierrätyslaatikkoon/sekajätteesen?)
MOT-dokumentissa Käytetyn vaatteen jäljillä, seurataan keräyslaatiikkoon jätetyn käytetyn vaatteen matkaa: https://areena.yle.fi/1-50278158
- Edelliseen jatko-osa Vastuuton vaateralli: https://areena.yle.fi/1-50654057
- YLEn sarja Verta, hikeä ja t-paitoja seuraa suomalaisten somevaikuttajien matkaa pikamuodin valmistukseen: https://areena.yle.fi/1-50183627
Tehtävän purku
Ehdotuksia jatkotyöskentelyyn