Vaatetus-tehtäväkokonaisuus, opettaja


Oma vaatekulutus ja vaatteen korjaus/tuunausprojekti

(ympäristön puolesta)

Linkki oppilaan ohjeisiin.

Tehtävän kuvaus

Vaatetus-tehtäväkokonaisuudessa oppilaat tutustuvat omaan pukeutumiseensa omien arvojen, kulutustottumuksien ja sekä ekologisen, että eettisen kestävyyden näkökulmista.

Voit halutessasi hakea lisää materiaalia esimerkiksi Eettisen kaupan puolesta ry:n materiaalipankista:

https://eetti.fi/materiaalit/oppimateriaalit/vaatteet/


Tässä osatehtävässä pohditaan omia vaatekulutuksen tottumuksia, vaatteiden huoltoa ja toteutetaan vaatteen tuunaus-/korjausprojekti.

Muut tehtäväkokonaisuuden osatehtävät ovat:

Tavoitteet

  • Oppilas pohtii oman vaatekulutuksensa kestävyyttä (L3)
  • Oppilas oppii korjaamaan tai tuunaamaan vaatteen (L7)

  • Oppilas tutustuu vaateteollisuuden eettisiin ongelmiin (L6, L7)

Kesto

  • 2 x 45 min teoriaosuudet ja

  • 4-6 x 45 min korjaus-/tuunausprojekti

Kohderyhmä

  • 7-9. lk

Tarvittavat materiaalit ja välineet

  • Rikkinäisiä vaatteita, tilkkuja, neuloja, lankaa (ompelu-/ kirjontalankaa), saksia, kankaankuviointitarvikkeita
  • Esimerkkejä erilaisista korjauksista (esim. parsittu villasukka, farkkujen paikkaus) ja tuunauksista (esim. koristekirjottu vaate).
  • Älylaitteet dokumentointia varten.

Valmistelut

  • Ennen tuntia, ohjeista oppilaita ottamaan mukaan rikkinäinen vaate korjausta varten tai käyttämättä/vähäiselle käytölle jäänyt vaate tuunausta varten. Projektiin sopii myös esimerkiksi liian ison vaatteen muokkaaminen itselle sopivaksi tai vaikkapa lahkeiden/hihojen lyhennys.
  • Varaa tunnille rikkinäisiä vaatteita mikäli osa unohtaa tai ei löydä sopivaa vaatetta kotoa. Voit hyödyntää esim. Kierrätyskeskusta.

Tehtävä vaihe vaiheelta

  • Kerro ryhmälle lyhyesti oppitunnin kulusta ja tehtävästä. Ohjeista kirjaamaan pohdinnat ylös valitsemallasi dokumentointityökalulla (esim. Google Classroom, Seesaw)

Oma vaatekulutus

Ohjeista oppilaita miettimään vaatekulutuksensa kestävyyttä seuraavien kysymysten avulla:

  • Mistä olet tehnyt edellisen vaatehankintasi? 
  1. Mikäli olet ostanut vaatteen uutena kaupasta, mene kaupan nettisivuille ja tutustu kaupan kestävyyteen. Onko nettisivuilla esitelty tuotantoa kestävyyden näkökulmasta? Miten? Onko tuotanto mielestäsi ekologisestti ja eettisesti kestävää? Perustele näkemyksesi.
  2. Mikäli olet ostanut vaatteen käytettynä tai olet saanut/lainannut sen, pohdi kestävyyttä tästä näkökulmasta. Miten ekologinen ja eettinen kestävyys näyttäytyy second hand -tuotteissa? Perustele näkemyksesi.
  • Kuinka usein hankit vaatteita? Miten voisit vähentää omaa vaatekulutustasi?

Vaatehuolto

  • Ohjeista oppilaita etsimään päällä olevasta vaatteesta materiaali- ja pesumerkinnät. Tutustukaa Marttojen hoito-ohjemerkkien selityksiin: https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/pyykki/hoito-ohjemerkit/
    • Kootkaa esiintyneet merkit ja niiden selitykset yhteen esimerkiksi kartongille luokan seinälle.
    • Miten materiaali/kuviointi vaikuttaa pesuohjeisiin?
    • Mitkä seikat on tärkeää humioida vaatteita pestessä? Voitte koota yhteisen 5 kohdan musitilistan.
  • Pohtikaa lopuksi miksi oikeanlainen vaatteiden pesu ja huolto on tärkeää kestävyyden näkökulmasta.

Oman vaatteen tuunaus-/korjausprojekti

  • Tutustukaa yhdessä oppilaiden tuomiin korjausta/tuunausta tarvitseviin vaatteisiin ja ideoikaa yhdessä mitä niille voisi tehdä.
  • Ohjeista oppilaita tutustumaan erilaiisiin korjaus-/tuunaustapoihin esimerkiksi Marttojen sivuilla: https://www.martat.fi/marttakoulu/kasityoohjeet/korjaus/
  • Ohjeista oppilaita suunnittelemaan 3 tapaa toteuttaa korjaus/tuunaus, kokeilemaan niissä tarvittavia tekniikoita ja valitsemaan tavoista yhden lopulliseen työhön.
  • Valmistakaa työt. Dokumentoikaa koko projekti: ideointi, suunnittelu, kokeilu ja valmis tuotos.

    Tehtävän purku

    • Lopuksi keskustelkaa tehtävien herättämistä ajatuksista. Kootkaa yhteinen vinkkipankki, millä arjen pienillä teoilla jokainen voi vaikuttaa oman vaatekaapin kestävyyteen.

    Ehdotuksia jatkotyöskentelyyn

    • Miettikää mitä vaatteelle kannattaa tehdä kun se on tullut käyttöiän päähän (materiaali uusiokäyttöön, vaate kierrätyslaatikkoon/sekajätteesen?)

Tämä sivusto toimii tietokoneella, tabletilla ja älypuhelimella. Currently only available in Finnish. Sivun tuottivat käsityönopettajaopiskelijat Susanna Lamminaho, Petra Lonkainen, Aino Partonen ja Pekka Österberg, 
Creative Commons lisenssi Attribution-ShareAlike tuottamallemme sisällölle, videoille ja kuville: 
CC BY-SA 4.0
Ole yhteydessä: kohtikestavaaelamantapaa gmailissa!
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita