Vaatetus-tehtäväkokonaisuus, opettaja

Oma suhde vaatteisiin ja itseilmaisu pukeutumisessa (ympäristössä)


Linkki oppilaan ohjeisiin.

Tehtävän kuvaus

Vaatetus-tehtäväkokonaisuudessa oppilaat tutustuvat omaan pukeutumiseensa omien arvojen, kulutustottumuksien ja sekä ekologisen, että eettisen kestävyyden näkökulmista.

Voit halutessasi hakea lisää materiaalia esimerkiksi Eettisen kaupan puolesta ry:n materiaalipankista:

https://eetti.fi/materiaalit/oppimateriaalit/vaatteet/

Tässä osatehtävässä pohditaan omaa suhdetta vaatetukseen ja itseilmaisua vaatetuksen kautta.

Muut tehtäväkokonaisuuden osatehtävät ovat:

Tavoitteet

  • Oppilas pohtii omaan pukeutumiseen liittyviä arvoja ja asenteita (L1)
  • Oppilas arvioi omaa vaatekulutustaan (L3)
  • Oppilas oppii keinoja vähentää omaa vaatekulutustaan (L7)

Kesto

  • 2x45min

Kohderyhmä

  • 7-9. lk

Tarvittavat materiaalit ja välineet

  • Näyttö kuvan esittämiseen
  • Älylaitteet oppilaiden dokumentointia varten

Valmistelut

Kuvannäyttölaitteiden testaus

Tehtävä vaihe vaiheelta

Kerro ryhmälle lyhyesti oppitunnin kulusta ja tehtävästä. Ohjeista kirjaamaan pohdinnat ylös valitsemallasi dokumentointityökalulla (esim. Google Classroom, Seesaw)

Oma suhde vaatteisiin

  • Ohjeista oppilaita pohtimaan omia vaatteitaan seuraavien kysymysten avulla:
    • Mieti mikä on mieluisin vaate omassa vaatekaapissasi. Mikä tekee vaatteesta mieluisan?

    • Miltä vaate tuntuu päällä? Tiedätkö mitä materiaalia se on?
    • Mieti mikä on epämieluisin vaate omassa vaatekaapissasi. Mikä tekee vaatteesta epämieluisan?
    • Mitä eroa näillä vaatteilla on? Mitä kyseiset vaatteet kertovat sinusta?
  • Voit ohjeistaa oppilaita ottamaan kuvan kyseisistä vaatteista ja voitte katsoa niitä seuraavalla tunnilla.

Itseilmaisu pukeutumisessa

  • Ohjeista oppilaita tarkastelemaan alla olevaa Frida Kahlon omakuvaa nimeltä "Ulkonäkö pettää" ja pohtimaan seuraavia kysymyksiä:
    • Mitä ajattelet Kahlon halunneen kertovan kuvalla itsestään?

    • Mitä kuva mielestäsi kertoo pukeutumisesta ja aikansa muodista?
  • Ohjeista oppilaita tutustumaan netin avulla yhteen valitsemaansa alakulttuuriin, joka näkyy pukeutumisessa (esim:  lolita, cosplay, turri, punk, hevari, gootti, rap, kawaii, hiphop) ja pohtimaan seuraavia kysymyksiä:
    • Miten alakulttuuri näkyy pukeutumisessa (värit, muodot, materiaalit)?

    • Mitä pukeutumisella voi viestittää?
  • Ohjeista viimeiseksi pohtimaan omaa pukeutumista
    • Mitä sinun pukeutumisesi kertoo sinusta?

    • Pyritkö pukeutumisellasi viestimään muille jotain?
    • Onko pukeutuminen sinulle itseilmaisun muoto?

Tehtävän purku

Tunnin lopuksi yhteistä keskustelua aiheesta. Voit herätellä keskustelua alla olevien kysymysten avulla:

  • Miten jatkossa voisit onnistua hankkimaan vain lempivaatteita, jotta niitä tulisi käytettyä mahdollisimman paljon?
  • Onko mielestäsi itseilmaisulla vaatetuksen kautta yhteys kestävään elämäntapaan? Perustele näkemyksesi.

Ehdotuksia jatkotyöskentelyyn

  • Työskentelyä voi syventää pohtimalla myös muiden taiteilijoiden omakuvia, joissa näkyy vaatetusta. Mukaan voi ottaa kuvia eri vuosikymmeniltä.
  • Halutessasi, voitte paneutua alakulttuureihin laajemmin ohjeistamalla oppilaat valmistamaan niistä esitelmiä esitettäviksi tulevilla tunneilla.

  • Mieluisista/epämieluisista vaatteista voitte halutessanne järjestää luokan muotinäytöksen.

"Las apariencias engañan"

(suom. "Ulkonäkö pettää")

Frida Kahlo, s/f - Colección Museo Frida Kahlo

https://www.museofridakahlo.org.mx/en/frida-kahlo-en/artworks/#back-top


Tämä sivusto toimii tietokoneella, tabletilla ja älypuhelimella. Currently only available in Finnish. Sivun tuottivat käsityönopettajaopiskelijat Susanna Lamminaho, Petra Lonkainen, Aino Partonen ja Pekka Österberg, 
Creative Commons lisenssi Attribution-ShareAlike tuottamallemme sisällölle, videoille ja kuville: 
CC BY-SA 4.0
Ole yhteydessä: kohtikestavaaelamantapaa gmailissa!
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita