Vaatetus-tehtäväkokonaisuus, opettaja
Oma suhde vaatteisiin ja itseilmaisu pukeutumisessa (ympäristössä)
Tehtävän kuvaus
Vaatetus-tehtäväkokonaisuudessa
oppilaat tutustuvat omaan pukeutumiseensa omien arvojen,
kulutustottumuksien ja sekä ekologisen, että eettisen kestävyyden
näkökulmista.
Voit halutessasi hakea lisää materiaalia esimerkiksi Eettisen kaupan puolesta ry:n materiaalipankista:
https://eetti.fi/materiaalit/oppimateriaalit/vaatteet/
Tässä osatehtävässä pohditaan omaa suhdetta vaatetukseen ja itseilmaisua vaatetuksen kautta.
Muut tehtäväkokonaisuuden osatehtävät ovat:
- T-paidan ekologinen reppu ja vaateteollisuuden eettisyys (ympäristöstä)
- Oma vaatekulutus ja vaatteen korjaus-/tuunausprojekti (ympäristön puolesta)
Tavoitteet
- Oppilas pohtii omaan pukeutumiseen liittyviä arvoja ja asenteita (L1)
- Oppilas arvioi omaa vaatekulutustaan (L3)
- Oppilas oppii keinoja vähentää omaa vaatekulutustaan (L7)
Kesto
2x45min
Kohderyhmä
7-9. lk
Tarvittavat materiaalit ja välineet
- Näyttö kuvan esittämiseen
- Älylaitteet oppilaiden dokumentointia varten
Valmistelut
Kuvannäyttölaitteiden testaus
Tehtävä vaihe vaiheelta
Kerro ryhmälle lyhyesti oppitunnin kulusta ja tehtävästä. Ohjeista kirjaamaan pohdinnat ylös valitsemallasi dokumentointityökalulla (esim. Google Classroom, Seesaw)
Oma suhde vaatteisiin
- Ohjeista oppilaita pohtimaan omia vaatteitaan seuraavien kysymysten avulla:
Mieti mikä on mieluisin vaate omassa vaatekaapissasi. Mikä tekee vaatteesta mieluisan?
- Miltä vaate tuntuu päällä? Tiedätkö mitä materiaalia se on?
- Mieti mikä on epämieluisin vaate omassa vaatekaapissasi. Mikä tekee vaatteesta epämieluisan?
- Mitä eroa näillä vaatteilla on? Mitä kyseiset vaatteet kertovat sinusta?
- Voit ohjeistaa oppilaita ottamaan kuvan kyseisistä vaatteista ja voitte katsoa niitä seuraavalla tunnilla.
Itseilmaisu pukeutumisessa
- Ohjeista oppilaita tarkastelemaan alla olevaa Frida Kahlon omakuvaa nimeltä "Ulkonäkö pettää" ja pohtimaan seuraavia kysymyksiä:
Mitä ajattelet Kahlon halunneen kertovan kuvalla itsestään?
- Mitä kuva mielestäsi kertoo pukeutumisesta ja aikansa muodista?
- Ohjeista oppilaita tutustumaan netin avulla yhteen valitsemaansa alakulttuuriin, joka näkyy pukeutumisessa (esim: lolita, cosplay, turri, punk, hevari, gootti, rap, kawaii, hiphop) ja pohtimaan seuraavia kysymyksiä:
Miten alakulttuuri näkyy pukeutumisessa (värit, muodot, materiaalit)?
- Mitä pukeutumisella voi viestittää?
- Ohjeista viimeiseksi pohtimaan omaa pukeutumista
Mitä sinun pukeutumisesi kertoo sinusta?
- Pyritkö pukeutumisellasi viestimään muille jotain?
- Onko pukeutuminen sinulle itseilmaisun muoto?
Tehtävän purku
Tunnin lopuksi yhteistä keskustelua aiheesta. Voit
herätellä keskustelua alla olevien kysymysten avulla:
- Miten jatkossa voisit onnistua hankkimaan vain lempivaatteita, jotta niitä tulisi käytettyä mahdollisimman paljon?
- Onko mielestäsi itseilmaisulla vaatetuksen kautta yhteys kestävään elämäntapaan? Perustele näkemyksesi.
Ehdotuksia jatkotyöskentelyyn
- Työskentelyä voi syventää pohtimalla myös muiden taiteilijoiden omakuvia, joissa näkyy vaatetusta. Mukaan voi ottaa kuvia eri vuosikymmeniltä.
Halutessasi, voitte paneutua alakulttuureihin laajemmin ohjeistamalla oppilaat valmistamaan niistä esitelmiä esitettäviksi tulevilla tunneilla.
- Mieluisista/epämieluisista vaatteista voitte halutessanne järjestää luokan muotinäytöksen.

"Las apariencias engañan"
(suom. "Ulkonäkö pettää")
Frida Kahlo, s/f - Colección Museo Frida Kahlo
https://www.museofridakahlo.org.mx/en/frida-kahlo-en/artworks/#back-top